orait! Apa Yang Diingini Majikan Semasa Memilih Calon Pekerja


Jika Anda ingin mendapat pekerjaan idaman, bukan sekadar sehelai kertas Ijazah,Diploma, Sijil dan sebagainya yang cemerlang yang diperlukan. Ada satu perkara yang lebih penting dari itu iaitu SIKAP ANDA.

Berdasar kajiselidik yang dibuat di laman CareerBuilder, 71 percent pengurus HR menyatakan meletakkan kecerdasan emosional dan sikap — termasuk pada bagaimana ia mengendalikan emosi dan bijak menjalinkan perhubungan berbanding pada IQ semata.

Seseorang yang mempunyai EQ (kecerdasan emosi) tinggi dianggap lebih mampu mengendalikan diri dan mampu bekerja di bawah tekanan berbanding mereka yang hanya mempunyai IQ yang tinggi.

“Kecekapan teknik dan kecerdasan penting bagi setiap pekerja, namun kecekapan interpersonal lebih penting lagi,” kata Rosemary Haefner, vice president SDM di CareerBuilder. “Dalam keadaan ekonomi yang sukar, boss memerlukan pekerja yang boleh membuat keputusan secara efektif dalam situasi penuh tekanan,” katanya.

Ingin mempunyai EQ yang tinggi? Ini makluman dari laman CareerBuilder.

KAWAL EMOSI

Biasanya, calon boss akan bertanya dan berbincang semasa menemuduga pekerja. Dari sini, emosi calon pekerja diukur. Untuk membantu meminima reaksi negatif, “Penting bagi anda mengenali pemicu stress ketika tekanan datang,” kata Patricia Thompson PhD, konsultan manajemen pada Sperduto & Associates Inc, sebuah firma psikologi di Atlanta.
Thompson juga menyarankan untuk keluar dari keadaan tertekan ketika itu ialah dengan: tarik nafas panjang, kemudian kira sampai 10, dan bertenang.

LAKUKAN REFLEKSI DIRI

“Supaya EQ dapat diasah, anda harus self-aware, dengan memahami dengan betul apa kekurangan dan kelemahan anda,” kata Thompson. Dia menyarankan untuk membuat lima kelebihan dan kekurangan utama anda, kemudian gunakan dua perkara yang berlawanan itu untuk saling melengkapi. Pilih dua atau tiga kelemahan Anda, dan carilah cara untuk mengatasinya.

DENGAR DENGAN FOKUS

Berdasar survey CareerBuilder, ketajaman emosi juga diukur dari bagaimana ia mampu mendengar.

Thompson memberi jalan keluar untuk meningkatkan kemampuan mendengar. “Gunakan dua tingkat cara: pertama dengarkan untuk memahami kandungan pembicaraan, jangan mencelah atau memberi penilaian terhadap apa yang dibicarakan sehingga dia selesai biacara. Kedua, dengarkan untuk memahami keadaan emosinya semasa dia bercerita,” katanya.

Kemampuan mendengar sangat penting, katanya, untuk membangun hubungan dalam satu kumpulan secara lebih baik dan mengurangkan konflik.


sumber:isuhangat

0 comments:

Post a Comment